5.6.11

"Hati awak ni pelik lah, sayang."

Rancak kami berborak tadi. 

Macam dalam dunia cuma ada kami berdua. 

Atau ada yang lain, beramai-ramai, tetapi mereka bisu. 

Mereka cuma bercakap dan memahami satu sama lain dengan gerak mulut. 

Ah, apa-apa lah. 

Satu cerita demi satu cerita aku buka, terluah. 

Selongkar setiap bodoh dan perilaku aku yang ala-ala berkorban padahal sebenarnya patetik macam apa. 

Siapa perempuan yang paling gila tunggu di stesen komuter, pagi ke senja, kalau bukan aku?

Siapa perempuan gila yang dibiar hatinya berkali-kali ditolak tetapi masih duduk berteleku, buktikan ia bertahan, kalau bukan aku?

Siapa perempuan gila yang mati-mati menolak dibuka hatinya untuk sedikit kebahagiaan, semata-mata menunggu sedih yang pedih menguntum senyum, kalau bukan aku?

“Bodoh kan saya?” Aku tanya soalan, yang memang bodoh.

“Yelah! Dah tunggu macam itu, awak nak kata pandai lagi?” Kakak tempelak.

“Ye, saya tau.  Tapi waktu itu saya tak fikir apa-apa.” Aku jawab, senyum-senyum.

“Hati awak ni peliklah, sayang.” Kakak tempelak lagi.

“Awak jangan buat hal lagi lepas ni.” Kakak tempelak lagi, sambil peluk.

Aku peluk kakak, erat kuat.

‘Sekurang-kurangnya nanti kakak, bila saya tua, bila makin dewasa, bila ada yang tanya apa perkara paling bodoh pernah awak buat dalam hidup muda awak, saya ada jawapannya.’

Hati saya memang pelik.

Mungkin hati kita semua, masing-masing pelik.

No comments:

Post a Comment